Aandacht

 

Aandacht is de olie van je bedrijf. In het ondernemerschap is aandacht geven cruciaal in het wel of niet slagen van je onderneming. Te vaak wordt vergeten dat je als ondernemer aandacht moet schenken aan je personeel, je klanten en aan nog veel meer.

Ik schenk aandacht aan het veters strikken voor mijn passie hardlopen, een klein iets maar niets is vervelender dan losse veters.

Jouw bedrijf heeft klanten nodig om jouw bedrijfsidee levensvatbaar te maken, in eerste instantie zijn we dan ook volop bezig met het werven van klanten. Hier begint ook het proces van aandacht geven, klanten zijn net mensen (quote van Jos Burgers) en zo is het precies. Je moet klanten aandacht geven door goed te luisteren naar waar naar ze op zoek zijn. Feitelijk geven ze jou dus de voorzet om als verkoper de oplossing aan te dragen. Dat staat haaks op alleen maar producten verkopen, dan besteed je alleen jouw aandacht aan het aanbieden van producten en moet de klant bepalen of het wel of niet passend is, of het iets is waar hij naar op zoek is. Klanten zullen jou de dienst of product gunnen omdat je tijd hebt vrijgemaakt voor hun verhaal. Verkoop is meer dan alleen maar producten of diensten verkopen, je verkoopt ook vertrouwen, begrip en service. Kortom je verkoopt de oplossing en waar worden mensen blij van? Juist door geholpen te worden met hun probleem!

Klanten

Je aandacht verplaatst zich na de verkoop naar de realiteit; het onderhouden van de klantrelatie. Binnen een relatie is communicatie het belangrijkste, je klanten moeten je blijven begrijpen. Het kan dus niet zo zijn dat wanneer iemand eenmaal een klant bij jou is geworden, jij een ander verhaal gaat vertellen. Jouw aandacht was dan niet oprecht, met als gevolg dat je weer heel veel tijd en energie moet steken in nieuwe klanten. Veel efficiënter is om met klanten in gesprek te blijven, ze te waarderen en persoonlijke informatie te sturen. Op die manier houd je de klanten betrokken bij jouw organisatie. Deze loyaliteit verzilvert zich, jouw klanten worden jouw ambassadeurs (gratis accountmanagers) en zullen jouw bedrijf verkopen/aanbevelen aan hun relaties. Als je aandacht blijft leveren en oprecht geïnteresseerd bent en blijft, dan levert aandacht geld op.

Personeel

Geven van aandacht geldt ook voor personeel, jouw goud, jouw hart van het bedrijf. Aandacht geven is essentieel om de juiste balans in het bedrijf te houden. De juiste balans geeft jou als ondernemer rust, zodat je kan blijven ondernemen en niet bezig hoeft te zijn met alleen maar brandjes blussen. Aandacht geven aan personeel is echter wel een stuk gecompliceerder dan de aandacht voor klanten. Ook al doe je er alles aan om hiërarchie zoveel mogelijk te vermijden, er blijft een afstand tussen jou als ondernemer en jouw personeel. Deze afstand is er niet omdat dat jij het heel anders doet of dat je anders bent, maar de afstand is er omdat jij als ondernemer verantwoordelijk bent voor het bedrijf. Jouw betrokkenheid is anders dan de betrokkenheid van jouw personeel. Dat is ook waar het vaak fout gaat: wanneer je verwachtingen gaat koppelen aan aandacht. Wanneer je aandacht  gaat gebruiken om iets gerealiseerd te willen hebben, misbruik je in dit geval aandacht en ga je dus voor eigen succes. Aandacht voor personeel moet nooit de intentie hebben om op korte termijn iets te willen realiseren, aandacht is strategie voor loyaliteit. Loyaliteit is iets wat je continu moet voeden met aandacht. Door aandacht te geven, oprecht geïnteresseerd te zijn in je medewerker, zorg je voor een wederzijdse waardering en kun jij als ondernemer anticiperen op de realiteit. Aandacht gaat ook voor geld, dat betekent dus dat aandacht geld kan kosten, maar op lange termijn zal het zich altijd terugbetalen. Zoals ik al beschreef is personeel goud/het hart van je bedrijf, dat betekent ook dat je hierin moet investeren. Investeren in jouw medewerkers betekent dat je ervoor gaat zorgen dat je medewerkers zich maximaal kunnen inzetten voor jouw bedrijf en dus ook de mogelijkheid hiervoor hebben. Wanneer een medewerker niet goed kan functioneren door bijvoorbeeld privéproblemen geef hem/haar dan ook de ruimte om dat op te kunnen lossen. Het zou dus kunnen betekenen dat je een extra vakantie plant of flexibeler met de werktijden omgaat. Dit kost in eerste instantie geld, maar het gaat er wel voor zorgen dat de medewerker zijn balans weer gaat vinden en jou loyaliteit gaat bieden. Je hebt immers gedacht aan zijn persoonlijke situatie. Op de lange termijn zal hij/zij jou dankbaar zijn en zal zich realiseren dat jij als ondernemer oprecht interesse hebt getoond in hem/haar.

Zo zijn er nog tal van voorbeelden, maar aandacht staat centraal bij elke beslissing die je neemt, want dan doe je er alles aan om voldoende aandacht te geven aan wat je doet, wat je wilt bereiken en weet je waarom het er toe doet.

Aandacht is het startpunt van duurzaam ondernemen en het zijn dan niet de zonnepanelen, de warmtepomp en ga zo maar door. Dat zijn middelen om duurzaamheid te bereiken en zoals ik al eerder aangaf, gaat het niet om het middel, het product of dienst maar om de oplossing. Aandacht geven is een oplossing wat alles overstijgt, een duurzame handeling waar alles mee start. Duurzaamheid is dan ook geen middel meer maar de oplossing voor jouw manier van ondernemen!

Paar praktische tips en voorbeelden

Je hebt klanten die oprecht geïnteresseerd zijn in jouw product/dienst. Zorg ervoor dat jij je gaat verdiepen waarom ze jouw product/dienst willen aanschaffen. Het kan zijn dat ze met compleet iets anders thuis komen dan dat ze van plan waren. Hierbij een voorbeeld: een klant neemt contact op met ons kantoor met het verzoek teruggebeld te worden door een adviseur. Hij heeft een financiering nodig en moet daarvoor een plan schrijven met een financiële onderbouwing. Tijdens het gesprek met de klant wordt duidelijk dat hij de financiering nodig heeft voor het betalen van zijn crediteuren. Wanneer we alleen een product zouden verkopen, verkochten we hem ondersteuning in de aanvraag van de financiering. Wij hebben hem echter een oplossing verkocht voor het betalen van zijn crediteuren en de financiering was niet meer nodig. We hebben zowel de strategie als het probleem aangepakt. Ook hier was aandacht geven aan zijn klanten en aan zijn leveranciers onder gesneeuwd en ging hij op zoek naar middelen om zijn financiële probleem op te lossen zonder aandacht te hebben voor het echte probleem.

Zorg ervoor dat je in contact blijft met klanten, stuur ze een kaart wanneer ze jarig zijn, bel ze op wanneer je hoort dat ze het privé zwaar hebben. Er zijn voldoende manieren, denk alleen al aan de sociale media en/of een persoonlijk bericht sturen. Daarmee bereik je veel. Veel meer dan alleen maar adverteren.

Verras klanten eens met iets extra’s, iets wat hun meteen verder helpt. Korting is voor de korte termijn maar doe jij net even iets meer, iets wat niet meteen geld kost, dan is dat veel meer waard en houdt jouw dienstverlening dynamisch. Klanten reageren hier over het algemeen meteen op.

Voorbeeld personeel (waar gebeurd)

Stel één van jouw medewerkers vraagt of hij zijn werkzaamheden in het buitenland mag doen, hij heeft veel vrienden die dat ook doen en het lijkt hem wel wat om ook zijn werk te doen in een zonnig oord. Deze vraag kreeg ik in oktober 2021 van één van mijn medewerkers. Het korte antwoord zou zijn: “Nee, dat gaat niet lukken.  Onze dienstverlening is persoonlijk en kunnen wij niet doen vanuit het buitenland achter het scherm”. Mijn reactie was anders: “Ik begrijp jouw  vraag, maar op dit moment is VuurKracht nog niet zover en het is maar de vraag of we dat ook wel willen. Maar ik begrijp heel goed dat je dit vraagt. Na een periode van bijna twee jaar opgesloten zitten in je huis, weinig sociale contacten en dan ook nog net gestart te zijn met je werkcarrière in de beginperiode van de coronapandemie, snap ik jouw hunkering naar het ontdekken, kunnen genieten, even doen waar je zin in hebt zonder de dagelijkse structuur.” Mijn antwoord was dan ook dat het goed was dat hij een periode onbetaald verlof nam en in het buitenland ging werken en zichzelf ging verwennen met een onvergetelijke ervaring. Ja, dit kost mij geld, ik kan minder klanten bedienen of moet daar mensen voor aannemen die eerst moeten leren, maar dit alles weegt niet op tegen de loyaliteit die ik krijg van deze medewerker, die vol energie en levenservaring terug komt in ons team.

Aandacht is dus het sleutelwoord en ik zie er elke dag weer naar uit om aandacht te geven aan alles wat mij lief is en weet dus ook waar ik geen aandacht aan moet schenken. Dit houdt mij scherp, geeft mij energie en het zorgt voor verdraagzaamheid, wat alles veel leuker maakt. Blijf betrokken bij wat je doet, weet waar je vandaan komt en waarom je het doet. Blijf aandacht geven. Dat is het recept van gelukkig ondernemen en waar je Trots op kan zijn!

Met aandachtige groet,

 

Anton van Nijkerk

 

 

      

 

Zij gingen jou al voor