Door Esther Kroon
Er wordt vaak een link gelegd tussen (top)sport en ondernemerschap. Op veel congressen en ondernemersevenementen zijn oud-sporters en sportcoaches geliefde sprekers. Ze delen graag hun ervaringen en motiveren ondernemers. Onlangs zagen we elke dag de winnaars en verliezers van de Olympische Spelen voorbijkomen. Maar waar liggen nu die overeenkomsten met de sporters van nu en de ondernemers die wij elke dag zien?
De belangrijkste overeenkomst tussen ondernemerschap en sport is wel de passie voor je vak. Je maakt als ondernemer op een bepaald moment de keuze om een nieuw avontuur aan te gaan. Dit kan zijn omdat je niet meer tevreden bent op je huidige werkplek, je doorschuift in een familiebedrijf of dat je werkloos bent geworden. De keuze voor een eigen bedrijf wordt vaak gedreven door de passie voor je vak. Voor ondernemers blijft het een sport deze passie vast te houden wanneer het tegenzit. Ook sporters moeten deze passie voor hun sport hebben willen ze naar de top kunnen doorgroeien.
Is alleen goud goed genoeg? Hoewel er verschillende ondernemersprijzen zijn, zal dit voor een ondernemer niet een doel op zich zijn. De ‘gouden medaille’ uit zich meer in de kleine en grote successen. Wekelijks zien wij bij ondernemers deze successen: een eerste grote klant, het verkrijgen van een krediet, de opening van de winkel of nieuwe vestiging, het verkrijgen van eigen franchisenemers. Dit feestje vieren wij graag mee. Maar we staan ook altijd klaar wanneer het tegen zit, want helaas heb je niet alleen leuke en succesvolle periodes. Je moet als ondernemer ook tegenslagen incasseren: niet-betalende klanten, tegenvallende omzet, een nieuwe concurrent om de hoek, problemen met het vinden van een goede balans tussen de zaak en het thuisfront.
De Olympische Spelen waren voor veel sporters het belangrijkste doel van dit jaar, misschien zelfs wel van de afgelopen vier jaar. Maar is dit doel voor ondernemers wel altijd even duidelijk? Helaas zien wij in de praktijk dat dit niet altijd gebeurt. Een ondernemingsplan wordt vaak bij de start nog wel gemaakt, maar als je eenmaal aan de slag bent, blijft het van belang om je plannen bij te stellen en je doelen voor het komende jaar te maken. Je hebt dan richting waar je met je bedrijf heen gaat en je kunt bijsturen indien noodzakelijk.
Wij merken dat ook steeds meer ondernemers het prettig vinden om een coach en/of klankbord te hebben. Net als sporters moet je veel alleen doen en uitzoeken. Maar het maken van keuzes is niet altijd even gemakkelijk. Familie en vrienden geven graag vanaf de zijlijn ideeën en advies, helaas niet altijd in het belang van het bedrijf of de ondernemer. Het leuke van ons werk is dat we vaak die rol van coach krijgen en meedenken en sparren met de ondernemer om uiteindelijk te werken aan die persoonlijke gouden medaille.