Eens per maand lichten we één van onze klanten uit en deze maand is dat Lammert Stavast van Stavast Creatie, een familiebedrijf in Drachten gespecialiseerd in grafische oplossingen. Een bedrijf dat zichzelf blijft vernieuwen en voorop loopt in de wereld van drukwerk en creatieve oplossingen.
Voor het verhaal van Lammert moeten we eerst een stukje teruggaan in de tijd. Terug naar 1983. Dat was het jaar waarin de moeder van Lammert begon als ondernemer. Tot die tijd verrichtte ze reclamewerk voor bedrijven vanaf een typemachine op de slaapkamer. Toen ze het serieuzer wilde aanpakken, kreeg ze te horen van de franchiseformule van Multicopy. Na een goed gesprek met Multicopy besloot ze haar eigen filiaal te openen. Dit liep goed en in 1988 kwam Lammert ook in het bedrijf werken. 1988 was tevens het jaar waarin ze de eerste computer ontvingen. Een Mac ter waarde van 30.000 euro met een werkgeheugen van 4MB en een opslagcapaciteit van 40MB.
Lammert hield van zijn werk en werd in 1997 mede-eigenaar, samen met zijn zwager Andries. In die tijd richtte het bedrijf zich voornamelijk op drukwerk en kopieën voor bedrijven. Het was een tijd waarin printers en computers nog niet in elk huishouden te vinden waren, en Stavast bood de broodnodige print- en kopieerdiensten aan. Wat begon als een bescheiden bedrijf, groeide gestaag.
De technologie verandert constant. Lammert ervaart het dan ook als de grootste uitdaging om constant mee te bewegen met nieuwe ontwikkelingen en toegevoegde waarde te kunnen blijven leveren. Toch is dit ook juist wat hij zo mooi vindt aan het ondernemerschap en waar hij energie van krijgt.
Waar ze vroeger een van de weinigen waren die een flyer konden drukken, is dat tegenwoordig wel anders. "Mensen klikken op internet een website aan, uploaden een bestand en krijgen het een paar dagen later op de post toegestuurd. Hier komen bijna geen mensen aan te pas, en hier kunnen wij qua prijs ook niet tegenop. Onze waarde zit vaak in het meedenken en toevoegen van extra kwaliteit. Als iemand bij ons een ontwerp indient, geven wij hier eerst onze mening en ideeën over. Soms doen we nog een aantal aanpassingen en pas dan gaan we het maken. Toch kiest het overgrote deel er alsnog voor om het via internet te laten drukken, en daarom moeten wij kijken hoe we zorgen dat we bestaansrecht houden."
Zo heeft Stavast Creatie zich de laatste jaren gespecialiseerd in grootformaatdrukwerk en zijn ze pioniers in de standbouw van karton. Deze vooruitstrevende aanpak heeft hen in staat gesteld om unieke en duurzame oplossingen te bieden aan hun klanten. Kartonnen beursstands die hergebruikt kunnen worden en uiteindelijk gerecycled, zijn slechts een voorbeeld van hun inzet voor duurzaamheid.
Een van de meest ingrijpende veranderingen voor Stavast Creatie was de overgang van Multicopy naar hun huidige naam, Stavast Creatie. Met het aanbieden van beursstands, kasten, meubilair nog vele andere producten van karton en hun creatieve oplossingen op het gebied van grootformaat drukwerk, ging Lammert veel verder dan de gebruikelijke diensten die je zou verwachten van een Multicopy-vestiging. Ze waren niet bang om buiten de gebaande paden te treden en namen activiteiten op zich die niet noodzakelijkerwijs tot het traditionele takenpakket van Multicopy behoorden. Dit zorgde er ook voor dat de naam Multicopy tegen ons begon te werken. "Bij het horen van de naam denken mensen aan een kopieerwinkel," geeft Lammert aan. "Terwijl we zoveel meer bieden dan dat. Dit leidde uiteindelijk tot de beslissing om afscheid te nemen van Multicopy en verder te gaan onder de naam Stavast Creatie."
Deze verandering bracht een gevoel van vrijheid met zich mee, waarbij Lammert zijn eigen koers kon varen. Ondanks zorgen over de financiële stabiliteit na de overgang, bleef de omzet gestaag binnenstromen, en het vertrouwen van de klanten in het bedrijf bleef onaangetast.
"We hebben alle klanten duidelijk laten weten dat ze nog steeds voor dezelfde oplossingen bij ons terechtkunnen. We gaan al een aantal jaar mee en we hebben echt wel vertrouwen gewonnen in onze klantengroep. Dat gaat niet zomaar weg door een naamsverandering en daar zijn we erg blij om."
Voor de komende 5 jaar heeft Lammert duidelijke doelen voor ogen: nog duurzamer worden en een werkplek creëren waar medewerkers zich thuis voelen, efficiënter werken en blijven innoveren. Groei in het aantal medewerkers is geen streven voor Lammert. Groei op het gebied van duurzaamheid wel. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel. Hij wil zijn ecologische voetafdruk nog verder verkleinen. Bijna alles waarmee ze werken is recyclebaar. In de nabije jaren wil Lammert nog meer circulair worden en vooral heel veel mooie dingen maken voor zijn klanten.
VuurKracht speelde een rol in de transitie van Multicopy naar Stavast Creatie. In 2022 is Andries, de voormalige compagnon van Lammert, uit het bedrijf gestapt. Dit was tevens de zwager van Lammert en daarom een lastig proces, waarin VuurKracht heeft geholpen. Deze stap heeft het mogelijk gemaakt om vervolgens de stap naar Stavast Creatie te maken.
"VuurKracht heeft te allen tijde als doel gehad om koste wat het kost de familieband niet te schaden. Dit is gelukt, waardoor Andries hier nog wekelijks op de koffie komt. Hier zijn we VuurKracht erg dankbaar voor."
"In de overgang van Multicopy naar Stavast Creatie heeft VuurKracht ook een rol gespeeld met betrekking tot het personeel. Ze hebben gesprekken gevoerd om te monitoren hoe de medewerkers in de wedstrijd zitten en welke ontwikkelpunten er liggen naar de toekomst. Uiteindelijk heeft VuurKracht een advies met ontwikkelpunten uitgebracht. Het belangrijkste inzicht was dat een medewerker in een cruciale positie het echt te druk bleek te hebben, waardoor ze haar kwaliteiten niet optimaal kon benutten. Hier zijn we mee aan de slag gegaan en dit gaat nu stukken beter."
Het verhaal van Lammert van Stavast Creatie is er een van vastberadenheid, creativiteit en het omarmen van verandering. Het bedrijf blijft zichzelf opnieuw uitvinden en blijft voorop lopen in de wereld van drukwerk en creatieve oplossingen. Stavast Creatie is niet alleen een bron van inspiratie voor ondernemers, maar ook een voorbeeld van hoe een bedrijf kan gedijen door zich aan te passen aan de veranderende tijden en duurzaamheid centraal te stellen in hun activiteiten.