Je hebt je social-mediakanalen aangemaakt, een kring aan ‘Friends, Fools & Family’ als volgers en dat is het dan. Content genereren blijkt toch wat lastiger te zijn dan verwacht. Je wilt tenslotte niet overkomen als een soort reclamefolder die maar de ene na de andere aanbieding over de bühne gooit richting zijn volgers, dan zul je jouw volgers snel verliezen. Wat je hiervoor eerst moet weten is waarom mensen zitten op deze kanalen. Dit is meestal voor vermaak, het onderhouden van hun netwerk en het geïnspireerd raken of juist om mensen te inspireren. Dat jouw product deze week in de aanbieding is, is dan minder relevant. Relevanter is de kwaliteit van het product of welk probleem jouw product oplost.

Daarnaast willen mensen JOU leren kennen, niet een CTRL+C – CTRL + V van de concurrent, maar authenticiteit. Hiervoor is het waardevol om te achterhalen wat de kernwaarden van jou en je organisatie zijn. Zo hebben wij bij VuurKracht vier verschillende kernwaarden en bestaat ons klantenpaspoort uit drie verschillende doelgroepen.

Als ik een contentkalender aanmaak, doe ik dit in Excel zoals onderstaand voorbeeld:

 

Rij 1:     Data van het jaar
Rij 2:     Dagen van de week – wist je dat dinsdag, donderdag & zondag je de meeste interactie
              oplevert?
Rij 3:     Kernwaarden – dit doe ik door een dropdownmenu in Excel te zetten.
Rij 4:     Onderwerp
Rij 5:     Doelgroep – weer met dat dropdownmenu
Rij 6:     Contenteigenaar – wanneer je met een team de content verzorgt.
Rij 7:     Status – wanneer je met een team de content verzorgt.
Rij 8:     Kanaal – weer in een dropdownmenu, denk aan Facebook, nieuwsbrief, website etc.
Rij 9:     Akcie – wat is de Call 2 Action in jouw post? Dit om dialoog aan te gaan, actie in te zetten en
              spelen met het algoritme.
Rij 10:   De inhoud
Rij 11:  Crossmedia – met welke kanalen je de content nog meer deelt vanuit hoofdkanaal (rij 8).

Nu heb je je contentkalender aangemaakt, maar deze moet nog ingevuld worden.
Ik begin altijd met eerst de variabelen van de dropdownmenu’s aan te maken.

Dus:
Dinsdag: onze eerste kernwaarde, onze eerste doelgroep, website
Donderdag: onze tweede kernwaarde, onze tweede doelgroep, Facebook
Zondag: onze derde kernwaarde, onze derde doelgroep, Instagram.
En zo mixen dat je een enorm divers palet krijgt. Alleen hierin hebben wij dus al
Kernwaarden (4 stuks) x Doelgroep (3 stuks) x Kanaal (8) = 96 variaties.

Wat ik vervolgens doe, is de website Inhaakkalender.com benaderen, daarin staan thematisch ‘dagen-van-het-jaar’. Denk aan nationale secretaressedag, earth hour of moederdag. Er staan altijd dingen op waar je op kunt inhaken of waar jij met je organisatie wat mee kan.

 

Zij gingen jou al voor