Wanneer je je bedrijf begint, wil je natuurlijk naamsbekendheid genereren. Een goedwerkende manier om je bedrijf zichtbaar te maken, is via sociale media. Natuurlijk wil je niet alleen dat mensen je kennen, je wil ook dat mensen jouw product of dienst zullen afnemen. Toch zien we vaak dat de manier waarop bedrijven zich op het internet profileren, nog niet direct leidt tot meer verkopen. In deze blog wordt daarom dieper ingegaan op het vormgeven van onlinecontent, met als doel het realiseren van meer verkopen.

Om te beginnen is het belangrijk om je klanten te begrijpen. Ga eens het gesprek aan met je doelgroep  en probeer eens antwoord te krijgen op de volgende vragen:

  • Welke pijnpunten, angsten en frustraties ervaart je doelgroep?
  • Waar liggen je klanten ’s nachts wakker van?
  • Welke (denk-)fouten maken je klanten bijna allemaal?
  • Wat zijn uitdagingen waar je klanten mee te maken hebben?
  • Waar dromen je potentiële klanten van?
  • Waar is je doelgroep naar op zoek?
  • Welk kwaliteitsniveau verwacht jouw doelgroep?
  • Met welke besparingen zijn jouw klanten tevreden? Tijd, energie of geld?

Tip: vraag goed door en ga op zoek naar de diepere laag. Vaak zit er nog een heel verhaal achter het antwoord dat je krijgt.

Als je het idee hebt een duidelijk beeld te hebben van je doelgroep, kan je beginnen met het schrijven van je online content. Ik zal je een stappenplan geven waarmee jij zelf een goede verkooptekst kunt schrijven.

  • Stap 1: Het benadrukken van de pijn

Hier is het belangrijk dat je al goed weet welke pijn of welk probleem je doelgroep ervaart. Deze pijn wil je benadrukken, zodat je doelgroep zich direct aangesproken voelt.

  • Stap 2: Bruggetje naar plezier

Hierin benadruk je het verschil tussen de huidige en de gewenste situatie. Hiervoor is het ook weer belangrijk om goed te weten wat de gewenste situatie is van je doelgroep.

  • Stap 3: De oplossing

Hier beschrijf je de oplossing van het probleem. Dit is het product of de dienst die jij aanbiedt. Door dit product of dienst gaan mensen van de huidige situatie naar de gewenste situatie.

  • Stap 4: Opsomming van de voordelen

Hier beschrijf je nog eens alle voordelen van je product of dienst. Dit kan je doen aan de hand van bulletpoints.

Tip: Benoem de belangrijkste bulletpoints als eerste en als laatste, deze blijven het beste hangen bij je (potentiële) klant.

  • Stap 5: Call to Action

Hier beschrijf je wat je klant moet doen om het product of dienst aan te schaffen. Vaak werkt het goed om schaarste toe te voegen of er een bepaalde tijdsdruk op te leggen.

 

Hieronder een voorbeeld van een advertentieplan die volgens dit stappenplan is vormgegeven:

Heb jij ook zoveel moeite met het schrijven van goede teksten voor je Facebookpagina? Je blijft maar naar je scherm staren en je weet niet wat je wil typen. Na een uur heb je eindelijk een tekst waarvan je overtuigd bent dat het goed is. Je plaatst je tekst online en wat is uiteindelijk het resultaat, nog geen 10 likes, maar twee clicks naar je website en nul verkopen.

Hoe kan het toch dat al die anderen in tien minuten een berichtje schrijven en direct verkopen realiseren? Terwijl het schrijven van een bericht voor jou soms wel een dagtaak lijkt te zijn. Dit is niet zoals je het wilt. Jij wilt je natuurlijk gewoon bezig houden met je onderneming en niet met je onlinemarketing. Eventueel aan het begin van de dag snel een post plaatsen en je de rest van de dag bezig houden met je passie.

Nou, dat kan. Met het boek “Groeien op sociale media” leer jij de hoe je met weinig inspanning goede content schrijft en eindelijk resultaat gaat zien.

Dit boek leert je:

  • Hoe je de beste verkoopadvertenties schrijft
  • Hoe je beter zichtbaar wordt op sociale media
  • Hoe je ervoor zorgt dat je meer likes ontvangt op je berichten
  • Hoe je ervoor zorgt dat je naamsbekendheid stijgt
  • Hoe je dit binnen één uur per week toepast, zodat je jouw tijd kan besteden aan hetgeen wat je het liefste doet

Klik op de link om het boek nu te bestellen. Alleen deze week is het boek te verkrijgen met 50% korting.

 

Dit stappenplan om een goede verkooptekst te schrijven is één van de manieren om een bericht vorm te geven. Wanneer het doel van je bericht is om klanten aan te zetten tot aankoop, kan dit een goedwerkende strategie zijn. Toch wil je niet altijd persé wat verkopen. Soms wil je ook gewoon een mooi verhaal delen, of een leuk nieuwtje naar buiten brengen. Blijf dit ook vooral doen. Variatie en creativiteit is ook een manier om op te vallen op sociale media.

 

Door: Niels Wolters

Zij gingen jou al voor